Starta en klädbutik

Då du besöker denna sidan så kan vi nog anta att du har ett intresse av kläder, och förmodligen att designa dem. På grund av detta tänkte vi nu gå igenom några av de sakerna man bör tänka på när man startar sin egna klädbutik. färgglad marknad med kläderDet första man behöver är självklart ett utbud av kläder. Då du ens tänker tanken på att starta en egen butik så kan vi nog anta att du redan har en bra uppfattning om exakt vad det är du vill sälja i butiken. Då gäller det bara att hitta vilka du kan köpa dessa från samt höra vad kostnaden är.

Välj rätt lokal

Valet av lokal är inte alltid det enklaste. Pris, läge och utformning tävlar alla tre om din uppmärksamhet och man behöver oftast kompromissa på i alla fall en av dem. Vad man komprimerar på beror helt och hållet på vad det är du säljer. Om produkterna som säljs är lite ovanliga och människor skulle resa en bit för dem så kan det vara helt okej att placera butiken utanför de vanliga shoppingdistrikten. Om du däremot säljer lyxprodukter så brukar inte priset vara något som du kan kompromissa på. Det är dessutom enklare att motivera ett högre pris på varorna om lokalen ser bättre ut.

Rutiner för pengar

Trots att allt fler betalningar görs via kort så finns det fortfarande tillfällen då folk vill använda sig av kontanter. För dig som handlare så betyder detta dock en säkerhetsrisk då dessa pengarna måste förvaras någon stans. Om butiken hanterar större kontantmängder kan det vara bra att teckna avtal för möjligheten att deponera dagskassan i en servicebox. Som komplement till detta eller om man endast hanterar mindre summor så är det riktigt bra att inneha någon form av kassaskåp. Dessa finns i många olika varianter beroende på behov. Om du har andra anställda så kan det vara passande att använda sig av en kassaskåpslösning med deponimöjlighet.

Marknadsföring

Inför öppnandet kan det vara viktigt att tänka på hur man skall arbeta med marknadsföringen. Möjligheterna är här många och bästa alternativet varierar ofta beroende på målgrupp och produkt man säljer. Om man inte själv har erfarenhet inom området så kan det vara passande att anlita en reklambyrå eller marknadsföringskonsult.